Iedereen heeft het wel eens meegemaakt. Je hebt een lange dag gedraaid maar kan niet in slaap komen. Dit kan zijn doordat je te veel nadenkt, maar misschien heeft het wel een heel andere oorzaak. De kleuren in je slaapkamer hebben namelijk grote invloed op hoe jij je voelt.

Een Britse hotelketen (Travelodge) deed onderzoek naar kleuren die ervoor zorgen dat je goed kunt slapen. De vijf beste kleuren zijn hieronder voor je op een rijtje gezet.

Geef je slaapkamer één van deze kleuren:

Blauw

Misschien lag het al in de lijn der verwachting. Uit het onderzoek van Travelodge is naar voren gekomen dat blauw de beste kleur is voor in je slaapkamer. Mensen die in een blauwe kamer slapen blijken namelijk gemiddeld 7 uur en 52 minuten te slapen. Dit is natuurlijk ook niet zo gek als je bedenkt dat blauw een kalmerende kleur is, die bovendien zorgt dat je een rustig hartritme hebt en je een sereen gevoel hebt.

Geel

Iets minder voor de hand liggend is de kleur geel. Je zou het niet verwachten, maar toch zorgt deze kleur voor een goede nachtrust. Gemiddeld slaap je in een gele kamer zo’n 7 uur en 50 minuten. Daarmee is het verschil met de blauwe kamer zeer minimaal. De kleur geel stimuleert je zenuwstelsel en zorgt daarnaast voor een vrolijk gevoel. Je kan kiezen voor een frisse tint geel, maar okergeel is een goed alternatief als je liever een wat warmere kleur op de muren hebt.

Groen

Als nummer drie op de lijst vinden we de kleur groen. Deze kleur zorgt voor een gemiddelde nachtrust van 7 uur en 36 minuten. Verf je muur groen en plaats verschillende planten in je kamer. Je krijgt er naast een groene kamer ook een betere lucht door, doordat de planten de lucht in je kamer zullen zuiveren.

Zilver

Met gemiddeld 7 uur en 33 minuten slaap per nacht vinden we de kleur zilver terug op de vierde plek, vlak achter groen. Deze kleur geeft een soort luxe gevoel en doet daarnaast denken aan de maan doordat het een bepaalde schittering heeft. Hierdoor zul je goed in slaap vallen, omdat je gaat denken dat het nacht is.

Oranje

Op de vijfde plaats vinden we oranje terug. Deze kleur zorgt voor warmte in de kamer en laat daarnaast je spieren ontspannen door de sfeer die het creëert. Met een gemiddelde nachtrust van 7 uur en 28 minuten kan je ook in een oranje kamer genieten van een goede nachtrust.

Wat te vermijden?

Vrolijke kleuren helpen bij een goede nachtrust. Donkere kleuren juist minder. Heb je toch donkere kleuren? Fleur de boel op met kleurrijke accessoires.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.